A Place In This World

Jag tänkte försöka klämma ur mig iallafall ett inlägg per vecka :P Inte för jag tror någon läser vad jag skriver men ändå.

A Place In This World - Taylor Swift

Ofta när jag skriver skoluppgifter känns det som att dem urartar till blogginlägg... Här är delar av MVG-uppgiften på Psykologihemtentan.^^


Något som jag har reagerat på är nationaldagsfirande. I länder som Norge och USA firar ALLA, hela folket firar som galningar. Här i Sverige känns det som att dem enda som firar är Sverigedemokrater och andra nationalextremister.
Det lär ju inte öka firandet bland övriga människor. Eftersom man inte vill bli associerade några nationalistiska grupper, undviker man hellre att fira helt.
Ska man behöva låta bli att sätta upp flaggor och vimplar också?
Jag hoppas inte det, men det känns så ibland. Denna gruppen människor som resten av befolkningen inte uppskattar har blivit knutna till den svenska flaggan. Kanske skulle det vara fler som firade om vi hade haft något att fira som inträffade lite senare närmare i tiden. Norge och USA firar att dem blev självständiga.
Vi har inga störtade regimer, inga självständighetskrig, inga revolutioner. Kanske är det därför många anser att Sverige egentligen inte är något vidare land.

Vi uppskattar inte Sverige. Det är snarare så att det känns lite jobbigt komma från en tidigare stormakt, när det nu finns så mycket förtryckta människor från stater styrda av grymma diktatorer. Varför känner vi skuld för att vi råkade födas i ett land som det har gått rätt bra för under ganska lång tid?
Det är synd att människors fördomar ska få styra hur vi handlar. Jag tror att det beror på att vi är så angelägna om att inte sticka ut för mycket, att vara som alla andra.
Detta är en inställning som inte är nyttig i långa loppet. Jag är själv sån, och det är lite jobbigt ibland, borde man inte våga stå för vad man tycker lite oftare? Även när man träffar nya människor, om alla var lite ärligare skulle man kanske inte få fler halvbra vänner. Men kanske skulle man sålla ut bland dem man möter och hitta vänner som är likare en själv.


Kommentarer
Postat av: Oscar

Bra skrivet ^^ att stå för sin åsikt bra, sålänge man är redo att ändra den skulle jag vilja säga ^^ ifall man träffar någon som vet bättre

2009-11-16 @ 22:06:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0